Duševní ozdravovna 2023. Den první. Takový začátek Obscene Extreme nepamatuji. Rozjet festival thrashárnama byl prostě geniální nápad. Teenagerům z MÖRGHUUL se splnil sen a otevřeli festival naprosto sebevědomým špinavým black thrashem, který v zaťatosti neuhnul ani o píď a kořeny měl zavrtané hluboko v osmdesátkách. Mladá naděje brněnské metalové scény potvrdila, že čerstvé thrashové krve se nám tu vyplavuje stále dost a kvalitou nijak nezaostávají za předchozí generací. Ozubené kolo circlepitu nezastavilo po většinu setu, navzdory celkem vydatnému lijáku. Klobouček dolů za podobný odvážný tah. Jejich nahraný materiál zdaleka nepůsobil tak přesvědčivě, jako živá prezentace, která je naprosto suverénní záležitostí.
Plzeňské kvarteto LAID TO WASTE zdaleka není tak neřízenou střelou se zběsilým punkovým laufem. Jejich pojetí thrash metalu je mnohem více dospělé a chce se mi skoro napsat profesorské, protkané sóly a melodiemi, ale současně nepostrádá i patřičné nasazení a rychlost. Naprosto skvěle seřízená thrashová mašina jedoucí závratnou rychlostí. Polský HELLFUCK proti tak energickému začátku působil trochu omšele a mnohem méně výrazně. Laťka byla prostě nastavena z obou stran, z jedné mladickou energií a z druhé skvělými hráčskými výkony. HELLFUCK nepřeskočili ani z jednu z nich (laťka byla přece jedna, ne? - pozn. korektora).
Německá čtyřka LUCIFUGE prohnala areálem pekelný smrad. Crust, thrash a black metal v jednom balení. Vtipné je, že při jednoznačně nejtemnější kapele dne vysvitlo slunce a okované ruce členů LUCIFUGE začaly házet roztomilá prasátka. Z koncertu mám dnes ale jednoznačně mnohem lepší pocit, než na festivalu ETERNAL NOISE MISERY, kdy LUCIFUGE navštívili Prahu. A zcela jistě s tím má něco společného i délka jejich setu.
HELLIONIGHT měli jedinou zajímavost. Jsou z Bahrajnu. A mají v sobě člena saudskoarabských maniaků z CREATIVE WASTE. Jinak bohužel o nic speciálního nešlo. Thrash metalový kolovrátek, který v rámci večera nezazářil ani energií ani hráčsky. Thrash metalové trio s dobře zahraným, ale poněkud průměrným materiálem. Bylo ale určitě zábavné sledovat basáka, který od začátku koncertu vyplazuje jazyk a soutěží sám se sebou o hustější metalovou pózu. Nicméně to je do doby, kdy mu po podiu začnou běhat první maškary a on se prostě neubrání úsměvu, který pak už z jeho tváře skoro nevyprchává. Jeho odhodlání být přísným metalistou tak roztává rychleji než kostka ledu na Sahaře.
Když už máte pocit, že byste se mohli thrash metalem přežrat, přijdou VULTURE a vtlučou vám do hlavy, že předávkovat se jím je nemožné. Cože jsou ti VULTURE pro ty kdo nevědí? Německej speed thrash. Rozuměj kníry, džísky, stahováky, ječáky, headbangující řepy a pivní panděra. A spousta póziček jak z devadesátkového Bravíčka v sekci jak být správným metalistou. VULTURE rozjíždí párty, jakou Obscene nezažil. Osmdesátky vstaly z hrobu a kously vás do zadku. Ba co víc, tahle banda vykradla všechno, co je na tom stylu skvělé, a odprezentovala to nejzábavněji jak mohla. A Obscene publikum si omotala kolem prstu už během zvukovky. I kdybyste navezli sto tisíc pravověrných fanoušků heavy speed a thrash metalu, nedokázali by vybudovat atmosféru, kterou při VULTURE odpálila banda metalových pankáčů na Bojišti. To byl absolutní výbuch metalového štěstí.
DEATH STRIKE definovali death metal svým demem “Fucking Death” z roku 1985. Možná mě někdo opravte, ale krom stejně pojmenovaného alba z roku 1991 a jednoho dalšího dema nikdy nic dalšího nenahráli. Z jejich koncertu jsem viděl jen kousek, protože začíná být zima a v břiše trochu kručí, ale byl to velmi solidní oldschool, který měl i ve třech plný zvuk a parádní dřevní riffy.
Po tomto vydatném výletu do historie jde na prkna snad ještě dávnější žánr, jen ho hraje týpek, který vedle Paula Speckmanna vypadá spíše jako vnuk než jako syn. James McBain je ústřední postavou skotské rakety HELLRIPPER, která nalila živou vodu do polomrtvého žánru a stvořila absolutně špičkovou hudbu, která sice neobsahuje nic nového, ale je ryzí poctou staroškolského metalu. A je jedno, jestli si v tom najdete heavy, speed, thrash nebo death. Ono je tam asi všechno. S HELLRIPPER můžete tušit, jaké byly počátky stylu, kdy všichni ti dinosauři byli ještě neopeřená kuřátka, která se čerstvě vylíhla z ďáblových vajec. Tohle byl jednoznačně vrchol dne.
HOLY MOSES jsou klasika a mnoho lidí si jejich set pochvalovalo. A Sabině, která je takovou thrash metalovou Madonnou, všechen respekt. Více jak čtyřicet let nad sebou drží zástavu thrash metalu. Během koncertu dostala dokonce obrovský dort ke svým šedesátinám. Koncert byl vlastně v pohodě, ale jsem dalek o něm mluvil jako o něčem, co by udrželo pozornost po celou dobu.
Jako poslední kapela prvního dne nastupuje kanadská trojka EXCITER, která se dala dohromady někdy na konci sedmdesátých let. Tvůrci hitu “Heavy Metal Maniac” jsou kapelou, která tu je jednoznačně “za zásluhy” o metal. Zpívající bubeník Dan Beehler sice se svojí hřívou působil jako král zvířat, ale festivalová prkna EXCITER ten večer neovládli. A měl jsem pocit, že to ani nebylo moc dobře zahrané, což bych od kapely, která to samé hraje už více jak čtyři dekády, nečekal. Navíc přetáhli o sedm minut. To se na Obscenu nedělá.
Tentokrát jsem si dal i večerní program. Rozuměj všechny ty nehudební úchylárny, které následují poté, co poslední kapela prvního dne vyklidí scénu. V rámci S&M PROJECT SHOW instalují na scéně obrovsky kříž z nápisem EROS místo INRI a jako první na scéně se objevuje kněz, jenž obhospodařuje živý noise-klasický hudební doprovod. Nutno říci, že ten byl fakt parádní a do celého setu neskutečně sednul. Název celého představení je “Exordium — Pokušení svatého Antonína”. Počíná tím, že se na scénu belhá poutník. Poutník se modlí u kříže. Přichází anděl – tedy jestli to nebyl sám Pánbů. Objímající, žehnající a strhávající z kříže černou látku zakrývající nahé ukřižované tělo. Ženské, tedy – pokud jsem se dobře díval. Proud božského světla oslňuje poutníka, anděl z něho rve šaty a podává mu důtky. Nicméně není spokojen, jak poutník provádí bičování, a tak bere věci do svých rukou a jsem si jistý, že švihance jsou slyšet i nahoře u stánku s absintovou limonádou. A pak je plot twist. Přichází domina a otrok-zvíře, anděl je rázem bez šatů a všichni pod křížem hřeší. Nechávám na vaší fantazii, co se tam dělo, fotky sem nebudeme pro jistotu dávat, ať nám to nesmáznou, žejo (jen dej, nesmáznou, je to v ceně hostingu - pozn. korektora).
Pak přichází Samora Squid. To je takové bezpečné představení, všichni ho známe, už tu byl mnohokrát. Polyká meče, dokonce dva najednou, má hypermobilní klouby, takže si dokáže dělat věci, na které se špatně kouká, protože jste nikdy lidské tělo neviděli v polohách, které tento týpek dokáže realizovat. Mimo jiné si dokáže tělo provléci tenisovou raketou. A ano, musí si kvůli tomu vykloubit rameno, ale zvládá to všechno s úsměvem.
Fly High Tribe také překvapili živou kapelou. Mají industriální podklad, ale díky tomu se opět trochu posouvají časy vystoupení, protože mi přijde, že s dalšími hudebníky zvukaři úplně nepočítali. Téma je starověký Řím, na scéně jsou centurioni a lidi v bederních rouškách, takže zase něco z raného křesťanství? Kříže trochu chybí, ale trnová koruna tu je. Navíc výsledný obraz je opravdu zase o něco větší bizár než kdykoliv před tím. Skládá se z toho, že první člověk je pověšen za břicho a táhne ho nahoru druhý, který jde směrem do publika a tahací provazy má zaháknutá za záda. K tomu nějaké top lemtání vlastní krve a další pikantnosti.
Pak se dlouho čeká. Opravdu dlouho čeká, protože se připravuje Traumaville, což je série krátkých vystoupení. Krom polykačky ohně a slečny, co si do nosu zatlouká hřebíky, tu je i výkon slečny, co dělá provaz na ostnech a pár dalších drobností. Pak tam bylo jedno vtipné kanibalské vystoupení s vytrhnutím srdce a jeho následným pojídáním. Co bylo pro oči mnohem nepříjemnější, byl týpek, který se pověsil ve stylu Fly hight tribe za celkem tenkou kůži na slabinách. To bylo fakt au au. Následovala velmi korpulentní dáma v bazénku, která pojídala fazole. A taky se v nich sprchovala. A taky si je nalévala pod šaty. A taky jimi polévala první řady. Následoval další z jakoby Fly Hight vystoupení, po kterých přišel komický attack dvou bláznů ve žlutých vestách. Beer Bong do análu s dvoulitrovým Bráníkem byl jen počátek. Další věci jsem dost dobře neviděl, ale myslím, si že jeden z pánů umělců si přibil část pohlavních orgánů k nějakému dřevu a pak si přišpendlil poměrně velkým množstvím napínáčků cosi na hlavu. Technika přidělání napínáčků pak byla podobná, jako když slepice zobe zrní. A ano možná to vypadá šíleně, ale je zapotřebí říci i jednu velkou pravdu. Ale od té doby, kdy tu jistý klaun z Izraele nastavil laťku vrtačkou v močové trubici, tu nebylo nic, co by Selfie The Clowna přeskočilo. No, a to bylo skoro vše. Jde se spát, zítra je taky den.